Alla kan inte vara bäst i klassen

Jag var hos tandläkaren för ett par veckor sedan, fick en ny, en kvinna från Uddevalla som skulle undersöka tänderna men först skulle hon skrapa dom rena från beläggningar som ju alltid finns, eftersom man slarvar med tandstickorna. Hon slet med en liten krok bort allt som inte skulle vara kvar, det blödde och det gjorde ont och det var nära jag ropade "Mårtensooon, var är du" Inte någon gång sedan 1982 när Mårtensson med fru började greja med mina tänder har jag varit så rädd och fått så ont.

Jag har haft fyra-fem tandläkare i mitt liv, den första när jag gick i skolan, han var tysk och det är han som satt dit alla svarta plomber som jag har. Den andre var Tandläkare Ericsson, han var nog inte bäst i världen han heller men han var en trevlig prick som var ganska lätt på handen, han drog för övrigt mina visdomständer, när han gick i pension tog Mårtensson över hans praktik och allt fungerade i över tjugofem år, inga problem, vi hade alltid samma koversation när han skulle laga ett hål: Bedövning frågade Mårtensson, skall du dra ut tanden frågade jag, nej sade Mårtensson, bara borra lite, då behövs det väl ingen bedövning svarade jag, svensk gosse du vet, han bara skakade på huvudet, han skulle själv aldrig låta någon borra i hans tänder utan bedövning men han hade kanske inte lika bra tandläkare som jag.

När Mårtensson pensionerade sig tog en ny över, Fabricio heter han och han var bra, hans anställda kvinliga tandläkare som fick äran att skrapa mina tänder i år kanske är nyutbildad och eftersom jag inte hade några hål vet jag inte hur hon är när hon borrar men jag har beslutat mig för att gå två gånger om året nu istället för en för då blir det nog inte så mycket att skrapa varje gång och nu använder jag tandstickor varje kväll.


Ytterligare en tandläkare jag haft var 1982 när jag fick en inflammation under tredje tanden nere från vänster och blev tvungen att gå till Folktandvården för Mårtensson hade inte börjat och Ericsson hade slutat, detta var mitt i sommaren, första året på Bruket, jag fick en akuttid och gick direkt från jobbet. En kvinnlig tandläkare och en kvinnlig assistent höll på med att försöka dra ut tanden i över en timma, full bedövning och dom hängde över mig och bände och slet, jag hade ett bröst i varje öra så jag bara njöt, till slut fick dom loss tanden i fyra bitar och glädjen tog slut.

På West Point, USAs militärakdemi kan man gå ut som kursetta, jag vet inte hur det är på Tandläkarhögskolan men jag vet att alla kan inte var etta.

Tänk på Cancerfonden mina vänner, dottens tumör ser för djävlig ut, det sticker ut från hälen som ett stort skrumpet russin, läkaren sade att det såg ut att fungera så hon skall inte på återbesök förrän i januari.

Vi hörs fans, snart är det jul.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0