Den svenska sjukvården & Allsång på Skansen

När Egge bröt lårbenshalsen kom han in akut och fick höften opererad, efter lång rehabilitering kom han hem, sjukgymnasterna gjorde vad dom kunde men han blev inte bättre. Det visade sig efter ett tag att brottet satt fel och att han måste göra en ny operation, denna gång skall en plastdel sättas in.
Vi blev lite lättade över att det var något fel och Egge själv blev nöjd för nu skulle det väl ändå bli bättre. Doktorn sade att han skulle komma i förtur och vi väntade oss att kanske en vecka eller två så skulle någonting hända.
Döm om vår förvåning och nästan förtvivlan när kallelsen till lasarettet kom, första september, två månader i fortsatt plåga och sedan lång rehabilitering efteråt, vi skulle hamna långt in i hösten innan han skulle vara hemma igen.

Kommunen har ju varit här, överenskommelsen att ta bort trösklar och sätta upp en ramp är ju en månad gammal och till och med det borde ju vara klart när han kom hem nästa gång.

Jag började ringa till överläkare på NÄL, till operationsplanerarna och till slut kom jag fram till sköterskorna som arbetar på ortopeden i Uddevalla, där var det en som förstod våra problem och hon sade att hon skulle göra vad hon kunde.
Redan dagen därpå fick vi en kallelse till Uddevalla sjukhus den 11 augusti. Tre veckor gick det i alla fall att förkorta tiden med.
Sjukvården i sommarsverige är inte lika bra som den normalt är, är det inte akut så får man inte komma in, förresten är inte ett lårbensbrott som inte läkt också akut. När man inte kan sova en hel natt för värkens skull, när man äter maximalt med medicin och läkaren inte vågar ge mer då anser jag att det är akut.
Nu får han kämpa en månad till innan det händer något, men en månad är kortare än två.
Själv har jag ju varit på Kungälvs lasarett och gjort en enkel bråckoperation, ett och ett halvt år efter att jag först kontaktade läkare blev jag opererad, men det är klart att jag inte klagar på det för jag hade ju inte ont, om int jeansen var för tajta när jag satte mig i bilen. Jag valsade runt bland läkare i Lilla Edet, Uddevalla, Göteborg och Kungälv, det kallas för "Vårdgaranti" hade inte den funnits hade jag väntat på operation på NÄL ännu antar jag.
Sverige är fantastiskt.

Nu till något lite roligare. Allsång på Skansen är ett populärt TV program, jag råkade på det häromdagen när jag zappade runt och fick till min stora förvåning se Ann-Louise Hansson sjunga ett potpurri på sina "Hits" från 60 talet.
På långt håll var hon fantastiskt snygg, i närbild inte riktigt lika snygg längre, men va fan hon måste ju vara närmare 75 år.  Allsångsledare är en som heter Lundin tror jag, han sjunger klart sämre än vår egen Rolf som jag hoppas skall leda allsången på Edetfestivalen i år, förra året tog han till hjälp men jag tycker han bör klara det själv, Roffe Vinyl som han kallas på bruket borde ta till sig av kritiken  jag gav efter förra årets framträdande och skippa hjälpen.

På Liseberg har dom också allsång har jag hört, Bingo Lotta leder den och hon kan ju i alla fall sjunga, och att hon sen gillade lite kinky grejer i yngre år (efter vad Pevy säger) gör ju inte saken sämre,

Sex arbetsdagar kvar till semestern, Farbror Åke var inte glad idag när han fick veta att han skall göra delar av mitt jobb, stackarn.

Upp med hakan lads, var inte lika pessimistiska som jag är.
"Committment is the daily triumph of integrity over cynicism."  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0