Rock´n Roll part one

I vilket sammanhang kan man säga, det var det bästa jag varit med om, kanske när man träffat en ny tjej eller när man sett en bra fotbollsmatch eller helt enkelt den senaste koncerten man varit på. Nu är det så igen, uttrycket "Det var det bästa jag varit med om" kommer rätt bra till användning idag.

När Jason and The Scorchers dundrade ut "Absolutly Sweet Marie" som första låt  i torsdags kväll på Pumpehuset i Köpenhamn blev vi som stod längst fram fullkomligt massakrerade av Warner och hans Telecaster och när "Take Me Home Country Road" kom som sista extranummer stod ett blandat gäng med svenskar och danskar och dansade och kramade om varandra som om vi känt varandra hela livet.

Spelglädje från scenen var otrolig, både Warner E och Jason hade roligt kunde man se, när vi såg dom i Göteborg för nästan tjugo år sedan har jag för mig att det var mycket allvarligare, men jag kan ju minnas fel. Denna gång gick dom ut bland publiken i paus och signerade skivor och T-shirts, vi fick tillfälle att prata med dom och jag passade på att berätta för Warner att jag fortfarande har hans plektrum och hans fimp, han rökade Salem, på väggen som en tavla, han tittade på mig med ett förundrat uttryck och sade "Really, but I´ve given up smoking now"
det kanske är tur det för rökning lär ju vara farligt, det bästa är att han slutat med heroinet också, han såg oförskämt pigg ut, lite äldre än sist naturligtvis.

Det hände många saker under kvällen, Gaismannen köpte den enda T-shirt som fanns att köpa, han hade den på sig under hela koncerten, Jason pekade på honom från scen och sade "I see you´ve got my shirt on" och skrattade, Gaismannen hade inte köpt en Scorchers T-shirt utan en Farmer Jason T-shirt, shockorange, men det brydde sig inte Gaismannen om, han var lika glad för det, Farmer Jason är ett biprojekt som riktar sig till lekskolor och dagis.
När Jason hoppade ner från scenen och gick ut bland publiken och sjöng fick jag hoppa in som Råddare, jag matade ut sladden till mikrofonen och när han skulle upp igen fick jag lyfta upp honom, han använde mina händer som stigbylel, mikrofonsladden lade sig runt våra öl som vi ställt på scenkanten och när han hoppade iväg så flög ölen iväg också, men det var det värt.

Detta lär vara den första turne som Jason and The Scorchers gjort på tio år, musiken är precis lika bra fortfarande och man önskar att fler skulle förstå att det går att göra Rock i Nashville, ibland kan musiken glida över i lite sliskig country men så mitt i låten så dundrar det till och så kommer det ett riff så man nästan svimmar, Gaismannen säger att Warner E Hodges sär världens bästa nu levande gitarrist och det kan jag ju hålla med om.

Gaismannen hävdade efteråt att "Det var det bästa jag sett", till och med bättre än Zappa 1987, jag kontrade med att det bästa jag sett var nog i alla fall The Who på Liseberg 1965 men då blir Gaismannen avundsjuk för han var knappt född då, kanske var det Dan Baird på Magasinet som var bäst hittils, det dök inte upp några fler koncerter som kom i närheten så det fick bli Jason på Pumpehuset som det bästa hittils och troligen för alltid men man vet ju inte, rätt va det är så spelar Georgia Sattelites igen och då kan vad som helst hända, men som Gaismannen alltid säger "Warner E for President"
 
När vi tog oss hem mot hotellet fick vi tag i en cykeltaxi eller vad det heter, jag hade på mig min nya "Let It Be"
T-shirt och det var den enda låt vi kunde komma ihåg texten till i det tillstånd av eufori som vi befann oss i, vi sjöng och  cykeltaxichauffören plingade i takt med sin ringklocka och vi kom nästan i extas av skratt, DO DO DO DO DO DO DO pling pling.

I Rock ´n Roll part two skall jag berätta om själva resan, båda riktningarna, om hur det är att åka tåg, på gott och ont.

Kommentarer
Postat av: Kristin

Herregud! Cykeltaxi. Jag tycker synd om den stackars taxiföraren! Men du är rätt roligt ändå =)

2008-05-12 @ 10:38:25
URL: http://littlemissred.blogspot.com
Postat av: Gaismannen

Det var inte Zappa 1987 jag sa utan 1978, viktig kommentar bland oss som har bättre smak än allmänheten !

2008-05-15 @ 15:03:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0