Semesterbloggen - Rom del 2

Man kan undra hur ett folk som har en sådan historia bakom sig kan vara så nonchalanta och ha total brist på respekt för oss turister, dom vet att vi kommer ändå för att se deras historiska storhet som fortfarande finns kvar att se i ruiner och utgrävningar med mera.. Nu har jag tagit reda på att det är inte samma folk, dom gamla Romarna som byggde upp ett imperium  genom organisation och hårt arbete är så hårt uppblandade av andra folkslag att man inte kan säga att det är samma folk längre. Inte ens språket är det samma, Italienska är inte det samma som Latin det hoppas jag alla förstår, Latin är ett språk för doktorer och andra högutbildade, Italienska är ett språk för "The Rabble" kan man säga.

Nu tycker ni kanske att jag är lite rasistisk men det är jag inte alls, jag bara försvarar turisternas dåliga behandlande från "Civil Servent" anställda Italienare.
Exempel: Vi går in på Forum Romanum, betalar för en Guidtelefon som jag fick sköta för jag är bäst på Engelska, vi börjar promenaden och när vi skall gå upp för ett gäng trappor får vi se en "Vatten och Glassbil", det var bara att gå igenom en liten grind som saknade all information och så köpte vi vatten och skulle gå in igen, icke sa Nicke, här får ni inte gå in gestikulerade en äldre herre i 55 års åldern, ja dom ser väldigt gamla ut när dom kommer upp i den åldern, han ropade också något på den Italienska rotvälskan och jag påpekade på min tydliga Engelska att vi har biljett ju, nej vinkade mannen och fortsatte prata rotvälska, då blev jag förbannad och ropade tillbaka att " I don´t speak that fucking language" vilket gav mig mycket glada tillrop från ett gäng Amerikaner som också blivit utestängda, men vi kom inte in,
då blev Ruffhäxan så arg att hon gick fram mot ingången/utgången, knackade sig i huvudet så att mannen förstod att hon tyckte att han var dum i huvudet, men han knackade på sitt huvud och menade att det är du också, teckenspråk kan dom!

Vi fick gå tilbaka till ingången och lämna in telefonen, när jag gjorde det påpekade jag för mannen i kassan, på Engelska, att så här fungerar det på Forum Romanum , inga skyltar som säger till hur det fungerar, han gjorde det klassiska tecknet med båda händerna framför ansiktet,  ni vet det som alla fotbollsspelare gör när dom sparkar ned motspelare,  antingen betyder det "jag gjorde inget" eller "det var inte meningen" eller kanske "förlåt", nej det tror jag inte förresten, dessa arroganta människor kan inte be om ursäkt.

Dessa arroganta människor, detta egentligen vackra folk, dom ser ju onekligen rätt bra ut, tjejerna kan jag ju se själv och jag kan tänka mig att även männen ser bra ut, men så passerar dom 40 och då händer det något, dom tror att dom ser ut som 25 och målar sig därefter, ja männen också säkert, färgar håret och så där, men då går nordborna förbi, när vi ser som bäst ut, vid 40-60 års ålder då är Italienarna långt efter, så kan det gå.

Det är även väldigt smutsigt i Rom, runt alla containers, där dom för övrigt inte sorterar utan slänger all skräp i alla containers, ingen organisation alls. Är det så det kommer att se ut på Edet när vi inte får ha pappersinsamling längre.

Nu skall vi prata religion, vi var inne i Peterskyrkan och även i Sixtinska Kapellet förstås, vi tog en guidat tur, vi blev helt enkelt bonnfångade av en Engelsk dam som pratade "The Queens English" förstod precis allt hon sade när hon förklarade hur guidningen gick till, hörsnäcka från mobiltelefon ungefär, inga problem tänkte jag och vi gick iväg på turen, det var inte den Engelska bruden som var guide, det var en Italiensk kärring som hade gult paraply och som vi skulle följa i det tätt packade Peterskyrkan, Engelska med stark Italiensk brytning kan man säga, det var även dåligt ljud i hörsnäckan, man uppfattade brottstycken av vad hon sade, oftast förstod man orden "Very Important" men vad hon pratade om just då vet jag inte.
Religion ja, Jesus hade inte känt igen sig i denna religion det kan ni var helt övertygade om, Katolicismen är skapad av Paulus, Petrus och några till, utvecklad genom århundradena till något som är så långt från Jesus religion man kan komma, läs böckerna, The Holy Blood and The Holy Grail, Vad hände på vägen till Damaskus, jag det finns flera, hör av er till mig så kan ni få flera titlar som är bra.

Inne i Peterskyrkan och Sixtinska Kapellet är det mesta mycket vackert, det är däremot en känsla för konsten jag får, inte en för religionen.
Michelangelo och dom andra målarna hade gjort ett fantastiskt jobb, på tal om det skall jag gå upp och krita på Ekaråsen nu, går det att jämföra?


Kommentarer
Postat av: Kristin

Hur kul som helst. "I don't speak that fucking language" var det bästa på länge. Ha ha.

2008-07-25 @ 12:44:09
URL: http://littlemissred.blogspot.com
Postat av: Krister

Tack för det vännen.

2008-07-25 @ 13:48:10
Postat av: arn

Hmmm invandrare har ställt till det i Rom menar du ;-)

2008-07-29 @ 22:33:41
Postat av: Krister

Jag vet inte om man kan kalla det invandrare, kanske erövrare, eller inkallade slavar, det är svårt med detta.

2008-07-31 @ 12:54:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0