Semesterblogg - Rom del 1

Efter att varit hemma från Rom en hel vecka har jag lyckats smälta intrycken tillräckligt mycket för att kunna skriva lite, Rom är en härlig stad, mycket att se på men det gäller att ha "Split vision", ett öga på backen och ett på sevärdheterna som börjar i brösthöjd och går uppåt, stora hus som är jättegamla, en del är äldre än Jesus men dom har för det mesta ramlat ihop.

Det finaste och fräckaste var nog i alla fall Colosseum, en byggnad som började byggas ca. 250 år efter Kristi födelse och som användes i bortåt 400 år tror jag, veckan efter jag kom hem var jag på Birka och såg vad som enligt guiden var Nordens största fornborg som byggdes ungefär 700-800 efter Kristus, något yngre alltså och något mindre som jag inte kunde låta bli att kommentera naturligtvis.

Andra fina platser i Rom är Spanska Trappan, Forum Romanum och Buss nummer 16, Metron är också ett väldigt bra ställe som man kan använda om man blixtsnabbt vill ta sig fram mellan sevärdheterna.

Vi hittade en "ICA butik" ganska nära lägenheten också där dom sålde jättfina matvaror och väldigt billiga drycker som Whiskey och öl vilket det naturligtvis gick åt i massor, nåja, lite vin gick det åt också men det var inte mitt fel, Kapten var nog hårdast på den fronten, Ruffhäxan tyckte det var för små glas så hon ville inte ha så mycket.

Vi träffad också på två par som kom från Korsnäs som bodde i grannbyggnaden, dom hade en jättestor altan där det fanns många blommor och krukväxter, vi knyckte frön av alla sorter så nu sås det Italienska blommor i trägårdarna runt omkring i landet.

Så Rom kan jag rekommendera för alla dess gamla vackara kyrkor och andra byggnader, kommer jag dit igen skall jag dock inte åka dit på sommaren, det lägsta jag fick ned gradtalet till i mitt sovrum var +28,4 grader Celsius.
Men med lite medicin till hjälp så somnar man alltid ändå, speciellt om man som jag och Kapten spelade kort så det inte gick att slå oss, vi vann semesterspelet med 6-5, då inräknat en båtresa när vi kommit hem, men den tar vi en annan dag.

Del 2 av Rom som kommer att hamna i kategorin "Pessemism" hoppas jag kunna skriva imorgon, om Gud vill som dom säger i Rom, Bouena Sera tills vidare.

Kommentarer
Postat av: Jester

Det går vissta att kommentera i bloggen, så det så.

2008-07-24 @ 19:15:43
Postat av: Kristin

Inte det föregående inlägget!!!

2008-07-24 @ 22:49:06
URL: http://littlemissred.blogspot.com
Postat av: Lars Stendahl

Hej Christer

Att det fanns sådana egenskaper hos dig.

Piren SK ursprung är avslöjat nu hmm.

Kanske dags samla gänget igen nu ?



Häls

2010-08-21 @ 14:20:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0