Den sista koncerten - Rock n´ Roll part 4

När vi gick ut från Ullevi efter Springsteens koncert i fredags tänkte jag att det här kommer jag aldrig att uppleva igen, 50.000 personer som sjunger samtidigt, det var nämligen det största intrycket jag fick, plus det faktum att när publiken på innerplan rörde armarna i takt över huvudet så såg det rätt kul ut, ungefär som maskar som sticker upp ur jorden och rör sig fram och tillbaka, fast här var det 10.000 maskar, kanske mer.

Springsteen själv var i ett riktigt bra slag, jobbade frenetiskt med publiken som stod framför scenen, jag förstår dom som köar en vecka för att hamna där framme, det är nämligen där man skall vara på en koncert, jag satt på läktaren 150 m från scen, en scen med svart bakgrund, lägg därtill att alla var svartklädda också, man såg alltså ingenting från där jag satt, som tur var fanns det två storbildsskärmar så att man kunde se vad som hände.

Problemet med storbildsskärmar är att vissa bandmedlemmar inte syns, Gary Tallent på Bas var inte med någong gång, Nils Lofgren såg man för första gången när han efter 1 timma och 10 minuter river av ett solo som var otrolgit bra, Patti Scialfa fick jag veta dagen efter av GP Robban att hon var kvar i USA.


Ett par höjdpunkter var det naturligtvis, som när han körde några riktiga rökare som jag alltid gillat, Cadillac Ranch naturligtvis, Born in the USA som han började med, Badlands och Born to Run, några låtar som jag inte tycker är så väldigt bra på skiva var kanon live, Darlington County, Rosalita och Marys Place till exempel.
Nu till ljudet, det var växlande kan man säga, när det var dåligt i början av koncerten då var trumljudet kanon, man skall nog stå på innerplan för att få det perfekt antagligen. Max Weinberg förresten, trummade så att han tappade frisyren, det såg rätt häftigt ut, han brukar ju alltid se så proper ut hos Conan O´Brian.
Avslutningen var mäktig också när det blev Irish folk musik á la Pete Seeger.

Varför är då den sista koncerten, jag tror nämligen att det var den sista koncerten Springsteen spelade på Ullevi, den sista koncerten i Sverige känns det också som, bandet verkar inte ha roligt. Little Steven och Bruce och i viss mån Clarence Clemmons showar ju lite men övriga får ju inte ens vara med på bild, jo Max var med mycket naturligtvis annar kunde jag ju inte veta att frisyren ramlat ned över öronen.

Det var också den sista koncerten jag ser på Ullevi, man kan inte sitta flera hundra meter från scenen och vara deltagande i koncerten, man måste stå långt fram på innerplan för att det skall bli bra, jag har förståss sagt förut att det inte skall bli några mer mastodontkoncerter, efter Dylan i Scandinavium när jag tittade på fel gubbe i en timma, Dylan spelade klaviatur och det hade jag inte en chans att se från där jag satt.

Skulle jag betygsätta kvällen så blir det tre och en halv "Edetbönor", ljudet och avståndet drar ned så pass mycket.

Mina kamrater tyckte det var bra i alla fall, GP Robban satt med slutna ögon och njöt när Springsteen sjöng Sandy, jag ropade till honom att "Lundell gör den bättre" han bara skakade nekande på huvudet, Pettersson tyckte det var bra men väntar nog bara på Iron Maiden, Svennis väntar på bandysäsongen och Gaismannen var inte med i Göteborg, han satt hemma och lyssnade på Rory, Jimi, Jason och The Who, inga kompromisser där inte, får man inte prata med artisterna då åker man inte.

Kommentarer
Postat av: Kristin

3,5 bönor alltså. Jag föreslår att du står upp nästa gång du går på konsert, så slipper du hålla igen på bönorna! Och varför är du omöjlig att få tag i?

2008-07-06 @ 22:00:02
URL: http://littlemissred.blogspot.com
Postat av: Jester

Jag har väl alltid telefonen på mig, jag kommer upp och hälsar på lite imorgon tror jag.

2008-07-07 @ 02:11:15
Postat av: Kristin

Här är tyst som i graven... har ni kapsejsat?

2008-07-19 @ 17:57:31
URL: http://littlemissred.blogspot.com
Postat av: Kristin

Din blogg har ballat ur! Man kan inte kommentera det senaste inlägget och det inlägget kom upp först för ett par dagar sedan för mig. Dags att byta till den lite bättre blogportalen: www.blogger.com

2008-07-20 @ 13:03:23
URL: http://littlemissred.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0