Lägg ned skiten

Varför måste det finnas bedömningssporter, vissa saker går ju inte att tävla i, sporter som Simhopp, Gymnastik, Brottning, jag har säkert missat någon udda sport.

Nä tacka vet jag Fotboll där man sparkar bollen i mål, Segling först över mållinjen, Bågskytte mitt i prick och Simning ända in i kaklet.

Det kan nog vara dags att även lägga ned Nobelpriset i litteratur, vem kan bedöma vad som är bra nog att vara värt ett Nobelpris, smaken är ju som vanligt delad och när Fårfarmarn säger att det han läst på Edetbloggen inte har Nobelpriskvalitet så håller jag med fullständigt, jag vill inte gärna bli jämförd med dom som fått Nobelpriset någonsin, det är  klart att Selma Lagerlöf, John Steinbeck och kanske några till har en stor publik men vem har läst Xingjian, Grass och Saramago, Dario Fo har säkert många hört talas om men vem har läst honom.
Steinbeck förresten, han fick LItteraturpriset 30 år efter sin storhetstid, det är som att vinna i Maraton men att det gick bäst den första kilometern

Inte sedan Toni Morrison fick priset 1993 har det varit någon som varit läsvärd som fått priset, men det är klart det är ju min åsikt, det finns säkert någon som läser Jelinek, Pinter, Pamuk, Lessing, dom  senaste fyra årens vinnare, hur många har läst dom och skrattat, ingen på Lilla Edet i alla fall,  inte ens i Åker är dom stora tror jag, nu kan ni kanske tro att jag inte läst "svåra" författare, då säger jag såhär, jag har läst hela "Hydrans Huvud" av Carlos Fuentes, finns det någon mer i Sverige som gjort det vill jag gärna veta om han fattade vad boken handlade om.

Vet ni förresten att när OS gick i Paris 1900 så var det inte lerduveskytte utan levandeduveskytte, det ni det är riktig sport det.
Svensken David Wallin vann guld i konst 1932 i Los Angeles, det är väl en bedömningssport om någon, lägg ned flera tycker jag.

Kommentarer
Postat av: Kristin

Jag håller med dig fullkomligt. Du har helt klart GLADARE läsare än de där Nobelpristagarna har i alla fall. Tacka vet jag humor!



Den där hydran verkar intressant. Ska se om bibblan har den nästa gång jag går dit.



Kram från dottern

2008-08-17 @ 19:36:08
URL: http://littlemissred.blogspot.com
Postat av: Krister

Nej börja inte med den, du blir deprimerad och det är inte bra för dig just nu.

2008-08-18 @ 11:16:31
Postat av: Kristin

Nu blev jag ju ännu mer sugen på att läsa den ju! På fredag är det jag som går till bibblan!

2008-08-18 @ 20:01:22
URL: http://littlemissred.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0