Egges egenheter.

Egges egenheter!

Han hade allt sina egenheter min far, jag skall försöka få ihop lite om honom som jag inte berättat tidigare.

 

Han var ju cementgjutare en stor del av sitt liv, det var han som skulle vattna cementrör och ringar varje kväll, det är nämligen så att när man tillverkar betong/cementbruk så skall man använda lite vatten när man gör bruket, men när det börjar bränna som det heter så skall man använda mycket vatten som man spolar på rör och ringar sent på kvällen. Det var alltid Egge som skötte detta, men när han var bortrest, när han och mamma hälsade på hos någon av mina mostrar till exempel då var det jag som fick göra detta, det var inte roligt att gå bort till Elfsborg som vi kallade Cementgjuteriet sent på kvällen när det var mörkt och stå och spola vatten i en halvtimma på cementrören. Men man lärde sig som 12åring att det inte fanns några spöken i vrårna eller i källaren.

 

Han var ju schackspelare också, han  missade aldrig en match, en söndag fick han dock avbryta sin seriematch i Folkets Hus för han blev tvungen att köra mig till Trollhättans Lasarett för jag hade fått förstoppning, det gjorde ont skall ni veta.

 

Schackklubben tränade på tisdagar har jag för mig, dom tränade i Folkets Hus C-sal, en tisdag hade en man haft skoförsäljning i samma lokal, han var dansk har jag för mig men det kan bero på att han glömde en flaska Larsen Cognac i ett av skåpen i det lilla köket. Min morbror Sigge som inte var sen att ta tillfället i akt när det gällde sprit skruvade av korken och när flaskan var slut var även schacksällskapet slut, jag tror inte det var så många där den kvällen för Sigge och Egge var rätt bra berusade.

 

Egge jobbade också inom Lilla Edets IF, han spelade högerhalv och var ganska lovande enligt ett referat i Lilla Edet Posten som lokaltidningen hette på den tiden.

Han var också med och sålde biljetter vid A-lagsmatcher, det fanns ju folk även på den tiden som inte ville betala, dom kunde ju stå utanför tills andra halvlek och då släpptes dom ofta in på arenan, Egge blev sur på Orvar Jojo som satte detta i system, farsan stod kvar hela matchen och tog betalt och Orvar var vansinnig på honom, men det sket han i.

 

Det har blivit mycket kortspel genom åren också, i alla möjliga konstellationer, när jag jobbade femskift på bruket och kom hem på fredag kväll klockan 22.00 då blev det ett par partier Chicago innan det var dags att gå fram till Lilla Fallet som den lokala krogen hette då.

 

Sedan spelade jag och några dambekanta jag epelat mycket kort med honom, det blev ju en del whiskey också naturligtvis, vi kunde spela till tre på natten och sedan vaknade vi av att garageporten slog igen klockan åtta på morgonen för Egge skulle till kyrkan, eller var det sex på morgonen, det har ju ändrat sig, det kan ha varit klockan tio också.

 

Sedan sjöng vi ju en hel del också, det värsta var att han var ju med i Pensionärernas kör men han kunde ju inte hålla takten, i alla fall inte när han sjöng med mig efter ett par whiskey, han började på nästa stycke utan att hålla ut pausarna imellan raderna, sånt gör mig vansinnig, jag har för mig att Lisa och Jeanette var likadana när dom druckit lite.

 

Bland dom tjejer som var med var det speciellt två som utmärkte sig, den ena kunde väl sjunga hyfsat bra men den andra var totalt värdelös, hon var med en gång när vi hade hyrt Bowlinghallen och där hade dom en karaokemaskin, hon skrek i mikrofonen så att käglorna ramlade, ingen kunde spela bowlling när hon sjöng. Men det har ju inte med Egge att göra egentligen!

 

Han har ju kört bil hela sitt liv, han var väl en hyfsat bra bilförare men på senare år tappade han det mesta, sista gången han körde mig till Trollhättan, jag skulle till Marias Pub på förfest, så drog han rakt över refugen vid Edsborg när han skulle åka tillbaka till Edet, en annan gång skulle han köra mig och en dam till Ekaråsen där det var någon fest, enligt damen ropade jag till honom ”varför kör du på gångvägen” själv kommer jag inte ihåg vilken gångväg det var eller när det var.

 

I slutet av 2014 när han var på Lindkullen frågade han mig om jag visste var hans bil var? Vad har du för bil frågade jag, Vauxhall svarade han. Han hade tre stycken Vauxhall på 50 och 60 talen, den sista var årsmodell 66 det kommer jag ihåg, sedan hade han en Volvo årsmodell 73 och efter det två Opel, en Rekord 77:a och en Kadett 86:a, den sista köpte han när mamma låg på Trollhättans lasarett.

 

Det blev nästan för mycket text för er som inte är vana läsare, jag får sluta här och kanske det kan komma något mer om Egge i framtiden.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0