1921-2015 Egron Anderssons liv.

Samma dag, den 2:e april 1921 som min far Egron Andersson föddes höll Albert Einstein ett föredrag i New York som handlade om hans nya relativitetsteori, Albert fick detta år Nobelpriset i fysik, Winston Churchills mor dog och Evert Taube spelade in Byssan Lull.

 .

Dom tidiga åren:

Egron är uppväxt på Norra Roten i Lilla Edet, hans far Edvard startade 1931 Cementgjuteriet på den plats där det tidigare låg ett pappersbruk som gjorde tjärpapp, detta bruk brann ned och Egron kom ihåg branden. Maskingroparna från tjärpappsfabriken fanns kvar när jag var liten och eftersom dom var fyllda av vatten frös dom till på vintern och det var på dom jag lärde mig åka skridskor, groparna var ungefär 3x10 meter långa så det blev inga långfärder direkt. Tjärpappersbruket hette Elfsborgs Tjärpappfabrik och vi kallar fortfarande platsen Elfsborg.

 

Under sina första arbetsår jobbade han som springpojk på Apoteket, han fick också rulla piller ned i medicinburkar, sedan jobbade han en tid på Karosserifabriken som låg där Stendahls Bil har sin verkstad, man gjorde karosser till bussar.

När Edvard 1931 startade cementgjuteriet var ju inte Egron så gammal att han kunde jobba där, men när han mönstrade 1941 var han redan cementarbetare.

 

Egron hade många järn i elden förutom arbetet och familjen, han var i många år med i Kyrkofullmäktige i Fuxerna församling, han var en av Lilla Edets bästa schackspelare, han var aktiv i Lilla Edets Hantverksförening och i Lilla Edets IF,när han blev pensionär i 75 års åldern spelade han Boule.

 

 

Några händelser under hans livstid kommer här:

När han var 5 år, 1926 byggdes Kraftverket och bron i över Göta Älv.

1931 då han var 10 år bildades Lilla Edets IF, han spelade i ungdomen högerhalv och det finns urklipp från Lilla Edet Posten där det står att han var mycket lovande.

När Egron var 20 år slog Gunder Hägg sitt första världsrekord, 3.47.6 på 1500 m. Bob Dylan föddes.

När han var 30 år blev Lilla Edet en Köping

När han var 40 år tillträdde John F Kennedy presidentposten i USA och Gagarin blev första man i rymden.

När han var 50 år vannn Stellan Bengtsson VM i bordtennis.

När han fyllde 60 gick U137 på grund vid Gåsefjärden i Karlskrona skärgård och Frankrike avskaffade Giljotinen.

Och när Egron var 70 år bestämde sig regeringen för att bygga en tunnel genom Hallandsåsen, detta skedde samma månad som man bestämde att det skulle byggas en bro över Öresund, tunneln påbörjades 1992 och blev klar 2015, bron och leden började byggas 1995 och stod klar redan år 2000. Vad hade hänt om man byggt en bro över Hallandsåsen istället?

När Egron fyller 80 år 2001 besöker Sveriges statsminister Göran Persson Nordkorea, attacken sker på World Trade Center den 9/11 och Sven Göran Eriksson blir förbundskapten i England.

När Egron fyller 90 år pågår den Arabiska våren.

 

Familjen:I början på 40 talet träffar han sin fru Elsie Lexberg, född 1921 precis som Egron, dom gifte sig 1945 men då hade dom redan fått sonen Toby som är född 1943, giftemålet blev uppskjutet på grund av kriget, Egron var ju soldat i ingenjörstrupperna, han låg inne åren 42-43.

Jag (Krister) föddes 1949

1973 får han sitt första barnbarn, Tobys dotter Josefin.

1980 får han sitt andra barnbarn, min dotter Kristin.

På sin 66 årsdag den 30/12 1987 dör hans fru Elsie i cancer, hon var sjuk under under en tioårsperiod, när hon låg på Trollhättans Lasarett i omgångar 85-87 åkte han upp och hälsade på henne två gånger om dagen, på den tiden var det besökstider på lasaretten, inte som nu när man kan komma lite när man vill.

2008 föds Theo, Kristins son, mitt barnbarn och Egrons barnbarnsbarn.

2011 föds Elmer, Josefins son, Tobys barnbarn och Egrons andra barnbarnsbarn.

Den 8/2 2012 dör min dotter Kristin i Cancer, hon fick beskedet på hösten 2010 och kämpade i ett och ett halvt år mot den förbannade cancern Malingt Melanom som hudcancer heter på fackspråk.

Så till slut den 31/12 2015, 28 år efter Elsie somnar Egron in på Lindkullens äldreboende där han bodde dom sista tre åren.

 

Jag skall beskriva Egron med några få ord, han var snäll, alla tyckte om Egron.

 

Det kommer ett inlägg till om Egron, det kommer att handla om hans små egenheter som faktiskt fanns.

 

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Krister Andersson

Nu står det rätt år hoppas jag.

2016-01-19 @ 20:55:34
URL: http://edetbloggen.blogg.se/
Postat av: Irina Berg

Hej jag har en inglasad meny på väggen hemma från restaurang S.Eriks Källare i Göteborg.På baksidan är min far avritad i sitt arbete m väska jobbade på Moon Radio som säljare.Det står att Egron Andersson har ritat min pappa tillägnad Loffe av vännen Egron 56

Svar: Tyvärr är det inte min pappa, jag har aldrig hört att han varit duktig på att rita, tråkigt nog!
Krister

2020-11-07 @ 12:58:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0