Favoriter går och nya kommer.

Min favoritkrönikör sedan många år Mats Olsson har tagit delpension från krönikörskrivandet och kommer bara att skriva sin krönika varannan vecka i Expressen/GT,  han har varit en inspirationskälla när det gäller musik och hans lysande krönikor på söndagar har varit den största anledningen att jag köper tidningen över huvud taget.
 
Jag har faktiskt varit med, nämnd med namn och ort, för många år sedan när han skrev fel i tidningen efter att , han var med i Tipsextrasändningen ihop med Billy Bremner (Leeds m.fl, lag), jag har tidningen kvar och så här skrev jag.
Hej Mats, har du svårt med det engelska språket nuförtiden, det var ju inte Billy Bremner som svarat journalisten på detta sätt, det var Jackie Charlton som sagt detta, Billy Bremner berättade ju för Oldsberg att Charlton svarat så.
Krister Andersson, Lilla Edet.
Mats svarade, också det i Expressen: För säkerhets skull begärde jag en utskrift från samtalet i "Tipsextra" och den stod i tidningen. Det var kanske Kjellman som gjort utskriften...
(Expressen den 25 februari 1995)
 
Jag har haft kontakt med honom en gång till och det var vid millenieskiftet (alltså det som var senast, så djävla gamla är vi inte) jag satt vid min Mac och väntade på att klockan skulle bli tolv för att se om alla datorer skulle gå åt helvete som många trodde, jag skrev till honom att jag orkar inte vänta längre utan ställde om datorn till Singapore tid och att det inte hände ett skit, han skrev inget om det i tidningen men jag fick ett svar att det var en mycket bra och rolig idé.
 
Nu har han gått ned på halvtid och skriver bara krönikor varannan vecka.
 
Men, nu har en av mina andra idoler börjat skriva krönikor i GT. Lina Baldenäs skrev sin första krönika förra söndagen och det gläder mig väldigt mycket, hennes första krönika handlar om, och jag citerar, Alla dåraktiga mirakelkurer skrämmer mig.
 Man blir förskräckt över alla konstiga förslag hon får, herregud, om det hjälpte med att dricka mörk sirap blandat med bakpulver, eller att dricka sin egen urin ihop med ljummet vatten, vad är det med folk. En tråkig följd av hennes krönika är att när hon dissat alla dessa konstiga kurer har hon blivit påhoppad av en del av dessa konstiga kurers ivrare. Hon kan lika gärna dö har dom tydligen skrivit på sina egna sidor.
 
Jag kommer ihåg när Kristin levde sin sista höst fick jag rådet att ta henne till Brasilien för där fanns det en "Healer" som genom handpåläggning kunde bota hennes cancer, hade jag sagt till Kristin att vi skulle åka dit hade jag fått en stor fet smäll, nä inte så kanske men nånting verbalt åt det hållet, jag håller med Lina, jag gör det min Onkolog säger åt mig att göra, det är nog det bästa.
Länge Leve Lina, GTs nya krönikör.
 
På tal om krönikörer, Patrik Ekwall är också krönikör på GT, det verkar som om han skall dela jobbet med Mats Olsson, jag tycker att Patrik är en lysande skribent, men, han är med i Fotbollskanalen på TV 4, jag hör ju  inte vad han säger, han har en dialekt som jag inte klarar, detta kanske kan kallas trakasserier mot folkgrupp men TV bolagen borde nog tänka lite mer på att ha mer "Rikssvenska" i sina program.
 
För övrig har Viasat Fotboll det överlägset bästa programmet både när det gäller upplägg och medarbetare, Nivas norrländska dialekt är mycket lättare att förstå än skåningarnas dialekter i TV 4.
 
Nu är det bara en vecka kvar tills GO Band spelar i Trollhättan på "Odd Fellow" gården, hur skall detta sluta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0