Äntiligen en Rockresa igen.

Det har varit tunnsått med musikupplevelser i år men igår lördag ringde Roffe Vinyl och frågade om jag skulle åka med till Uddevallafestivalen och se på Rocks Off, ett band från Göteborg/Uddevalla som enbart spelar Stoneslåtar.
Vi har nog sett dom en gång tidigare i Trollhättan har jag för mig men kom inte ihåg så mycket från den gången!
 
Uddevallafestivalen är numera inflyttad till gågatan i centrala Uddevalla, ett bra grepp verkar det som, det fans flera scener där man kunde se olika band, vi började på den stora scenen på torget där The Infloatable Dolls eller hur det stavas, det lär nog betyda Dom Uppblåsbara Dockorna spelade, ett band som spelade lite sydstatsrock, som kanske ZZ Top eller nåt åt det hållet, dom var hyfsat bra, sångaren/gitarristen hade dock en heltöntig gitarr,  en uppochnedvänd Gibson tror jag, med en stor vit platta på med texten "my other toy has tits" något av det töntigaste jag sett på en gitarr.
 
Nästa anhalt var en mindre scen längre ned på gågatan, ett yngre gäng som jag inte minns namnet på spelade lite bluesinspirerad musik, vi träffade en hel del folk som vi blev bekanta med, vi försökte locka dom att komma till Edetfestivalen och ett par lovade komma. Det stora samtalsämnet vid denna spelning var om gitarristen/sångaren var man eller kvinna, pojk eller tös rättare sagt för det var unga människor som spelade. Jag sade att det var en kille, övriga att det var en tjej, men när spelningen var över hade alla gått över till min åsikt.
 
Klockan 23.00 började Rocks Off spela och vi satt på fjärde bänk, det är så pass långt ifrån man kan vara på en konsert, dom hade förstärkt med en tjej i vissa låtar och bandet var fantastiskt bra, sångaren har ju studerat Mick Jagger och har en scenstil som är mycket lika honom, däremot klär dom inte ut sig i tidstypiska kläder som ju annars är vanligt när det är 60 tals band man vill efterlikna. Ta Liverpool från Norrköping till exempel, det ser ju bara töntigt ut. Pepperland likaså.
 
Rocks Off avslutade med Jumping Jack Flash, Statisfaction och Sympati for the Devil och det var helt fantastiskt bra, jag är ju ganska svältfödd på levande musik i år så det var lätt att säga att det var det bästa på länge.
 
Jag måste också säga att det är väldigt roligt när det är så blandade människor som det var i Uddevalla igår, vi träffade många trevliga människor och så träffade vi Bylander och Gert, det där lät inte bra!!!
Nu är det bara att hoppas det blir lika lyckat på Edetfestivalen som ju bara är fyra veckor bort.
Nästa vecka åker jag till Mölle, pojkarna från Hjortmossen kommer antagligen på tisdag, då blir det bad och krabbfiske och lite fotboll.
 
Ha det så bra folks, nu har jag kommit igång med skrivandet riktigt ordentligt eller hur.
Rock ´n Roll.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0