40 år sedan

Tog en promenad till Piren på lördag kväll, vädret var kanon och jag satte mig i blåbärsriset och öppnade en öl, tänkte på när vi satt på detta ställe innan vi gick till parken, Lars i Berget, Jim Kota, Flebas, Stendahlarna, Elfwing, Tuffen, ja det var säkert fler, Kanalverket har byggt om själva fundamentet så det ser inte riktigt likadant ut som för 40 år sedan, stenarna som låg i vattnet syns inte längre, jag kommer ihåg när Gajen var med en gång och fick för sig att han skulle bada, slängde av sig kläderna och dök mitt mellan stenarna, han kunde dött.

Det fanns många gömställen för folk som inte vågade ta med sig ölen hem, ibland hittade vi påsar längs älvkanten, en gång tog jag med mig en flaska vin som jag bjöd någon tjej på kvällen och hon berättade att hon blivit av med en exakt likadan, det var inte så roligt, hon blev rolig däremot.

Det var dock tråkigt att se eldstaden mitt på gräsbacken, ölburkar låg runt omkring, folk städar inte som vi gjorde för 40 år sedan, jag var där nästan varje vecka och plockade bort burkar och flaskor, ibland gjorde Alf på smörkullen det åt oss.

Min bror berättade för mig att för 40 år sedan ägde Esso crackern i Stenungsund, om någon skadade sig på arbetet fick han inte vara sjukskriven, han skulle arbeta till varje pris, dom till och med körde folk i taxi till jobbet för att dom inte skulle komma med i statistiken, det var någon tävling world wide som Esso bedrev, det ingick väl någon bonus till cheferna om det inte förekom olyckor på arbetsplatsen.
Det är ju tur att sådana saker inte förekommer längre.

För 40 år sedan släppte Beatles Abbey Road, deras sista skiva och som förresten håller alldeles utmärkt fortfarande.
Allt har inte blivit bättre

Kommentarer
Postat av: Kristin

Visst sluttar det läskigt precis när man kommer in i skogsdungen innan piren? Jag har alltid befarat att jag ska trilla i älven just där.



Allt var väl nästan bättre förr, var det inte?

2009-05-27 @ 08:01:11
URL: http://littlemissred.blogspot.com
Postat av: Royne

Tack!Skriv mer från förr.Tänk de var för 40år sedan,jag minns de som igår.

2009-06-02 @ 12:41:12
Postat av: Royne

Tack! Skriv mer från förr.Tänk de var för 40år sedan.Jag minns de som igår.Varför fick vi betala inträde som som kom utsocknes?

2009-06-02 @ 12:53:24
Postat av: Dillmannen

Jag var tvungen att dra på Abbey Road och slås av häpnad. Jag var bara ett yngel för fyrti år sen men plattan håller. Hörde ju Becauce i källaren på eftersittning för nått år sen och sen dess blev jag såld. Sent skall syndaren vakna.

2009-06-05 @ 23:41:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0