Jul m.m.- Conny del 3

Samlarmani och fotboll överstökat, nu går vi på andra grejer, lite fotboll naturligtvis blir det, det finns så många minnen och jag kommer nu att skriva vad som dyker upp i skallen.

Julafton, varje år i tio års tid, jag fick ställa upp som tomte hemma hos Connys familj varje år, sjutton säckar med klappar skulle delas ut, hela huset var fullt
Han kom och hämtade mig och släppte av mig en liten bit från deras hus, sedan körde han hem mig efter en och en halv timma när alla säckarna var tomma, då var vi ju klara hemma hos mig med Kalle och maten och klapparna och hade börjat spela spel eller kort, Conny hade av någon anledning aldrig bråttom hem (det var väl mycket papper som skulle tas till vara och Conny som var en snäll man lät Tina fixa detta själv) han stannade väl några timmar hemma hos oss och dominerade tillställningen, Josse och Kristin var inte imponerade.
Vissa av dessa aftnar minns jag tydligare än andra (nej jag var ungefär lika nykter varje gång) ena gången är när Cissi slet av mig masken och en häftklammer som höll fast skägget vid masken, fastnade i ögonbrynet  som började blöda, den andra gången som är minnesvärd är när jag stod och väntade på att gå in till familjen Marberg, jag stod bakom en mur, det kommer en tax med efterföljande två damer, taxen hade långt koppel och när han var i jämnhöjd med mig stoppade han och vred på huvudet åt mitt håll, jag sade då, i full tomtemundering, GOD JUL, taxens två damer bajade ner sig tror jag. Skitroligt eller hur.

När vi var yngre träffades vi alltid vid åttatiden framme vid Cafeterian varje julafton, Conny som inte drack något fick köra LilleKjells raggarbil, vi drog runt på Edet och våldgästade andra kompisar som inte fick gå ut, en gång höll vi på tills julottan började, vi sov i bänkarna både jag och Flebas det minns jag, morsan och farsan var väl måttligt imponerade.

Jag får kommentarer på dom tidigare inläggen, du har glömt, tomtesamlingen och Londonprylarna t.ex ja man kan väl inte få med allt han samlade på.
Jag hörde en ny häromdagen om Conny, han körde alltid till danser, Conny Sjögren var med och dom blev stoppade av polisen som ville Conny skulle blåsa, hittar du någonting här är du inte dålig sade Conny jag har inte druckit sedan 1974, det måste väl varit ungefär då vi var på Lyckorna och Conny hade ju inget att dricka för han drack ju aldrig, helt plötsligt fick han för sig att han skulle det, lånade en halv sjuttiofemma av Stefan Osborn och drog i sig allt, vi gick in på restaurangen och fick upp två brudar på dansgolvet, världens drag i 15 minuter sedan var jag ensam kvar, Conny låg ute på det runda bordet vid ingången och spydde som en kalv, vi lade honom i Erne Tvillings bil resten av kvällen, Stefan Osborg gick och tittade till honom och klappade honom på huvudet "hur är det Conny" Conny stönade "sluta inte Stefan, sluta inte, han hade klappat honom bakom örat som man gör med en hund ungefär.
Han drack som sagt inte ofta men när han gjorde det så var det som vanligt, han hade självförtroende som få och troddde han klarade allt, men det var en av dom få saker han inte klarade, det var väl därför han lade ned att dricka.

Två dagar kvar tills Edetfestivalen, igår tyckte jag själv att duetten satt bra men Emma var inte med igår så det kanske var därför.

Håll ut fans, Conny del 4 är på gång och då blir det inte lika roligt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0