By request

Royne, en läsare, som tyckte om den senaste bloggen, den handlade om vad som hände för fyrtio år sedan, han ville att jag skulle skriva mer om vad som hände förr. Skriv till exempel om Benny Loppa, vem fan är det frågade jag i matkön på brukdet,, Benny Söder naturligtvis sade  han och jag tänkte, va fan, varför inte.

Benny Söder, en av dom mest tekniska idrottare som någonsin kommit ut från Göta.
Vi har väl aldrig varit bästa kompisar jag och Benny men vi har råkat på varandra en hel del genom åren.

När han var liten, cirka 10-12 år så hade han kryckor, hans ena ben var kortare än den andra tror jag, för han hade ett ben upphängt i en sliga bakom sig men han använde två kryckor och han sprang lik förbannat snabbare än alla andra, jag har för mig att han slog kryckorna över huvudet, istället för att som normalt köra dom fram och tillbaka som normalt sker.

Han var en genuin Götabo med allt vad det innebär, hans pappa var  MR Göta och är väl det  fortfarande. Benny flyttade till Alingsås, troligen spelade han med Holmalund, jag tror det i alla fall för han är fortfarande en person som är engagerad i den klubben.
Jag träffar honom ett par gånger om året, senast nu i maj när vi var och spöade Holmen i reservserien.

När Piren SK hade korplag i handboll var han motorn i laget, trots  att Conny Marberg var med, när jag mötte honom i bordtennis fick jag 18-0 i handikapp och han vann med 21-18,  Sedan spelade han med vänster hand och då vann han med 21-18.
Han gjorde säkert 2000 på foten med fotboll, han var jätteduktig i tennis har jag hört, men efter vad folk sade var hans bästa sport brottning.

Varför vi aldrig var rigtiga kompisar berodde nog på att han liksom jag var patriot, han var från Göta och jag var från Edet, nu när han bor i Alingsås är han fortfarande patriot, numera för Holmen, detta respekterar jag mycket, det visar att när man är patriot, då gör man allt man kan för sin klubb.
Jag träffade honom för fyra veckor sedean och han berättade vad ha gjort senaste året, hjälptränare, ledare för U-laget  med mera, ungeför som jag själv då.

Nu til lite andra anektoder om Benny, vi låg i femman och Göta i sexan, Göta ledde serien med fyra poäng, två matcher kvar, träffade Benny på Teatebiografen och han undrade om jag inte skulle gratulera honom till seriesegern, jag sade att jag väntar tills serien är över, varpå Göta fick stryk dom sista två matchrna och inte gick upp,

En anna kul grej med Göta var när vi båda låg i femman, vi vann, Göta  åkte ut och Conny Marberg satt, fölr en gång skull, på Nya Hotellet med oss andra och firade seriesegeern, Götaborna kom och Connh var blixtsnabb, här serveras bara fyror idag, inga sexor, kul va?

Benny var en mycket bra fotbollsspelare, det var han som uppfann filmningen och tröjdragningen, han var en föregångare på många sätt men framförallt, en gudabenmådad tekniker, fotboll, handboll, tennis,bordtennis och brottning, han kunde allt.

Jag träffar hononm som sagt ett par gånger omåret och han är sig precis lik, mer och mer lik pappa.

Varför kallade dom honom Benny Loppa har jag ingen aning om, Benny Gedda har jag däremot hört, han fiskade antagligen, kanske har Royne (ett riktigt Benny Fan) fattat fel.

Nästa inlägg kommer troligen att handla om sådana som inte är som mig och Benny, inte patrioter utan själlösa fotbollspelare.

Tack för i afton, lite whiskey , men inte så det stör.

"Committment is the daily triumph of integrity over cynicism."  



Kommentarer
Postat av: Kristin

Du har en författarsjäl far, synd att du inte kan editera bara. Du kanske borde börja klistra in bloggarna i word och rättstava dem där? Ha ha ha.

2009-06-06 @ 22:41:49
URL: http://littlemissred.blogspot.com
Postat av: Krister

Lite får man väl tåla som läsare.

2009-06-10 @ 18:46:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0