Semesterblogg, vecka 1 - Segling och myggbett.

Detta får ju inte bli en repris på fjolårets seglingsblogg men det kan ju inte hjälpas att det blir lite  om "Ruffhäxor" igen.
I år seglade vi i Östersjön utanför Vaxholm. Inga stormar, inte ens kuling fick vi vara med om men ändå blev det inte många timmar segling för vi gick hela tiden rakt mot vinden, som hjälpnavigatör stod jag mest och tittade över axeln på Ruffihäxa 1 som är den bästa navigatören jag vet, hon lär mig nya saker hela tiden.

I år hade vi en liten båt på släp som kallas för Jolle, den hänger i ett snöre som kallas tamp, snören heter olika saker på en båt, ibland är det en tross ibland är det ett rep, ja det finns olika namn på snören och rep.

Det finns andra konstiga saker på en båt, Backen ligger längst fram, ibland kallas det fören. Där bak heter det aktern, jag tror det heter så för där hänger aktersnurran som egentligen skall vara till jollen.
Längst bak hänger också ankaret, att slänga i ankaret innebär att det finns tre olika farligheter, för det första  man måste akta sig så man inte står med foten i en ögla på ankarlinan för då kan man följa med ankaret i vattnet.
För det andra måste man akta sig så man inte slänger i ankaret över någon annans ankarlina, dessa andra seglare, som ju egentligen bör ligga någon annan stans, kan bli mycket arga om man lägger linan över deras.
För det tredje så finns det en pinne som man kan få en smäll av, denna pinner svänger så fort Kapten vrider på ratten, egentligen är den en reserv om ratten skulle sluta fungera.


Vi hade också sällskap av en annan båt som hade Kapten Vicke som befäl, i den båten fanns ytterligare en ruffhäxa som vi kallade nummer 3, i den båten fanns också en liten hund av obestämbar ras som, hör och häpna, heter Ruffe, detta är sant. Deras båt var gul med en svart mast och båten var en Muräna. Vår Kaptens båt är ju en 31 fots Hallberg-Rassey men trots det fina namnet seglade Kapten Vicke fortare än oss, mindre last antagligen.

I år har det gått bra att sova i slafen, jag sov så kraftigt att jag inte ens kände myggorna som fanns i ruffen, jag har mellan femton och tjugo stora myggbett som kliar så in i helvete, hur länge varar dom.

Det blev inte mycket till kortspel i år, vi spelade Canasta endast två spel och det blev oavgjort, Kapten och jag vann stort en gång och det var den enda gången Ruffhäxa ett blev förgrymmad, när vi tog vår sjunde Canasta blev hon så ilsken att hon bytte ut ett kort hon redan lagt och sade att ni har fått tillräckligt med Canastor.
Resten av resan spelade vi Yatzy och jag var den ende som inte vann någon gång, Kapten vann flest gånger och Ettan sade att det beror på att han är totalt ointresserad av att spela, Ettan och Tvåan är väldigt intresserade av att vinna däremot.

Jag badade i Östersjön med endast i 17,8 grader i vattnet, det gick bättre än jag trodde, delvis beroende på att jag kände att jag måste tvätta och raka mig annars hade jag nog aldrig gått i.

När vi skulle åka hem från Finnhamn där vi legat dom sista nätterna fick vi ta Waxholmsbåten, ett par timmars båttur genom en mycket vacker skärgård.

Tack för i år Ruffisar och Kaptener (och ruffhundar)
Nästa gång skall jag knyta några knutar också, eller slå några knopar.

P.S.
Ingen har ringt från jobbet på hela veckan, mina och Lingens instruktioner måste vara bättre än jag trodde, heja Penning.
Nu skall jag gå ned  i The Dungeon, ta en Whiskey, spela lite Rock n´ Roll och klia myggbett.

Kommentarer
Postat av: Kristin

Varför ska dom krångla till det så på båtar? Kan man inte helt enkelt bara säga fram och fram och bak om bak? Mkt konstigt folk, båtfolket.

2009-07-30 @ 23:15:22
URL: http://littlemissred.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0