60 years of maximum R&B - 60 talet del 2

Det är alltid roligt när man får kommentarer om vad man skrivit, gärna på bloggen men det går lika bra ute på gatan, har fått ett par i veckan och måste börja med en av dom.
Jag skrev sist att nästa avsnitt skulle bl.a. handla om en vit Opel, min kompis Lars Göran som bor här på gatan menar att jag körde av vägen eller krachade en stolpe eller något beroende på att jag hade en tjej i bilen som hette Catarina och som hade företräden som kunde distrahera vilken bilförare som helst, jag har inget som helst minne av detta, jag körde in i en stolpe en gång nere vid Stommen men att hon var med i bilen det kommer jag inte ihåg, minnet är väl selektivt.

Jag vet dock vilken Catarina han menar, hon var från Småland och hade släkt på Edet, hon var så snygg så att när hon gick ned i vattnet på Lyckorna badplats så blev det alldeles tyst, till och med barnen som grävde i sanden tystnade, fåglarna också tror jag.
Jag minns en kommentar från en som tittade på, Leif Gull sade när han fick syn på henne när hon stod med vatten upp till knäna "vilket batteri" det glömmer jag aldrig.

Jag fick körkort 1968 och vi körde omkring rätt mycket Lars Göran, Åke, Lars och jag i den vita Opeln, mycket Lyckorna/Ljungskile naturligtvis där vi hade stugor men även andra ställen, vi hade P på bilen och det var inte populärt i Göteborg så vi sade att vi kom från Dragspelsgatan i Västra Frölunda och hade köpt bilen i Bohus.

Vi var runt i alla parkerna och tittade på uppträdandet från t.ex. Tages, Hollies med flera men mest var vi naturligtvis på parken på Edet, ett populärt ställe på 60 talet, där Sven Ingvars kunde dra 1000 personer, vi satt alltid på vad som än i dag kallas för "Piren" som ligger vid Smörkullen, stora gäng av yngre killar som skulle till parken, inga tjejer var med före parken men kanske efter.
Det var vi tre plus en hel del övrigt folk, Lars i Berget, Jim Kota, Tuffen, Elfwing, Gert, det var många fler men minnet sviker lite just nu.

Min första tjej hette Ann och till henne kommer vi tillbaka till i ett annat inlägg för vi träffades igen i slutet av 70 talet och höll ihop i över 10 år den gången, vi fick också Kristin 1980 men som sagt, det tar vi nästa gång.

I början av 60 talet hade vi egna OS på gärdet mellan Norra Ledningsgatan och Svetsarns verkstad, jag vet att jag vann 3,4 och 5 varv runt kvarteret, även i höjd vann jag vid något tillfälle, bra kondition men inte så snabb kan man nog säga, fotbollen var ju nedlagd som jag skrev i förra inlägget, tittade på A-laget i slutet av 60 igen, inte mer.
Slutade ju skolan 64 och fram till dess åkte vi nog skridskor på Stommen och Bomansjön, även på bäcken borta vid Rasta, som ju inte finns längre spelade vi också hockey.
Och så gjorde vi världens tabbe, när vi gick i sjuan eller nåt så blev vi utmanade av Götaborna på Hockey, dom hade ju rink och vi spelade bara på Stommen, vi åkte ut till Göta och det var domare och linjer i plan och sarg,
vi hade aldrig sett en ishockeymatch på riktigt, Pjärro som var snabb som satan i alla sporter stack framåt och ropade "spela mig" vi slog långpuckar som på Stommen och domarn blåste offside för han hade åkt över en blå linje, vi fattade ingenting, en stor Götabo som hette Asbjörn tacklade in mig i sargen när jag stod där med pucken, det gjorde ont kan man säga.

Vi gjorde om misstaget att åka dit två gånger sen var det inte roligt längre, vi åkte skidor också, upp och ned för backen mot älven, den var 20 meter lång. Ibland var vi inne vid slalombacken där hundklubben håller till nu, den backen var i alla fall 100 meter men det var inte brant som tur var, vi hade skidtävlingar också, vi startade i bokstavsordning, jag först och Pjärro tvåa han körde ikapp mig efter några 100 meter sedan hängde jag på honom resten, han blev ofta tvåa och jag åtta, vem som vann vet jag inte, Putte kanske, han var också snabb

I slutet av 60 talet var livet lätt, jag arbetade på Cementgjuteriet, tjänade 250 kronor i veckan och livet lekte, efter att jag fick körkort så blev ju världen mycket större, Lars, Åke, Lars Göran och jag var runt överallt som sagt, ibland var det fler med än vad Opeln tålde men vad gjorde det, rolgit hade vi.

Det skulle dock komma mörkare tider, 70 talet blev både dystert och glatt, höga berg och djupa dalar kan man säga.
Det blev väldigt lite musik här, jag får lägga till lite, jag köpte naturligtvis alla Beatles album, däremot inte singlarna för dom hade jag ju på bandspelaren, på den tiden var det inte alls säkert att singlarna var med på LP skivorna, Beatles t.ex. tyckte att det var lite fusk mot köparna, så tycker inte dagens artister.
Jag köpte en skiva i månade i slutet av 60 talet, Tages, Hollies och några fler så det blev rätt mycket pengar på skivor, dom kostade ju 15 spänn eller något sånt.

Nu hör jag att det rör sig i huset så nu får jg sluta, nästa gång rör det sig om 70 talet var det tänkt, kommer jag på något mer så kompletterar jag 60 talet senare.

Glöm inte att det går att kommentera här i bloggen.

Kommentarer
Postat av: Kristin

Roligast den här gången; "Pjärro kom tvåa och jag kom åtta"... ha ha ha. Kul med en cliffhanger. Nu undrar vi alla, varför blev det så dystert och hemskt på 70-talet?

2010-01-05 @ 09:46:51
URL: http://littlemissred.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0