Rockresa - Röda Torget och blinda Vietnameser, del 1

Rockresa, då förstår ni att jag och Gaismannen varit iväg igen, denna gång åkte vi till Helsingör för att kolla in Warner E Hodges ihop med Dan Baird & The Homemade Sin när dom spelade på Todlkammeret.
Resan startade med en liten förfest på torsdag kväll hemma i källaren där vi värmde upp med att spela lite Jason, Gaismannen hade med sig filmkameran och övade med att filma mig hela kvällen, vi hade tänkt att filma lite på koncerten och han ville öva lite.

På fredag morgon var det buss till Göteborg för att sedan ta tåget till Helsingborg, vi hade naturligtvis matsäck med oss och alla som kom ihåg resan vi gjorde i maj minns att vi åt rätt mycket då så jag ville ransonera lite, en smakprov för varje ny kommun vi kom in i.
Det gick bra, det är ju rätt stora kommuner i början, Ale, Göteborg, Mölndal, Kungsbacka, Varberg, Falkenberg, Halmstad men sedan blev det värre, Laholm, Båstad och Ängelholm kommer väldigt tätt så vi blev rätt mätta till slut, ett tag i mitten av Halland var det så långt mellan kommunerna så vi fick hitta på egna, numera finns det även egna kommuner i Veddige och Grimeton, det blev lite snurrigt där och vi mindes inte om vi verkligen ätit på alla ställena så för att vara på den säkra sidan åt vi lite på Halmstad C också för där stod tåget stilla i tio minuter.

Filmkameran gick mest hela tiden, det finns tydligen en passage där jag pratar om Grimetons Avlyssningsstation och berättar om hur den fungerade när den invigdes 1925, jag filmade nog lite jag med men då blev det mera på tjejer som var med på tåget.

Tåget förresten, vi träffade inte så mycket folk på denna resa som på den förra, denna gång var vi mest intresserade av när drinkvagnen skulle komma, i Mölndal sade rösten i högtalaren att den var på väg,  i Halmstad sade rösten att nu var den mitt i tåget och när vi var framme i Helsingborg förstod vi att det var en myt att den existerade men Gaismannen hade hört att det fanns en kvinna i Kalmar som sett den en gång men jag trodde honom inte.

Väl framme i Helsingborg, mätta och glada tog vi raskt färjan över till Helsingör, ut från terminalen och över en gata och där låg Toldkammeret, platsen för koncerten, vilken tur sade vi, vi som letade efter i timmar efter rätt ställe förra resan, då är det nog inte långt till Hotellet heller sade Gaismannen och vips, granne till Toldkammeret låg Hotel Scandia, incheckning och vila ett par timmar. Hotellet är värd en egen historia egentligen men jag kan säga såhär, inte ens min värste fiende skulle jag rekommendera hotellet till, det var det sunkigaste hotell jag bott på, men det var billigt och det hade en balkong, mer om den senare.

Koncerten var kanon, vi stod längst fram som vanligt, Gaismannen med kamera i högsta hugg och strax innan dom började kom Warner fram och pratade en stund, signerade ett par skivor vi köpt och sade att det var helt OK att filma.
Det hade vi ju gjort ändå men nu gjorde vi det helt öppet, mest Gaismannen då som nästan låg på scenen och tog närbilder på Warners solon.
Själv var jag bara uppe på scen en gång och det var när trummisen Mauro Magellan tappade en trumpinne och jag kröp in och snöt den innan någon annan hann före, det var i slutet av koncerten och då hade redan Gaismannen lagt ned, mätt och belåten, filmen var slut i kameran, gick han hem till hotellet och vilade sig.
Dan Baird och hans band spelade dom flesta av dom gamla Georgia Satellites hitsen, Keep your hands to yourself, Rairoad Steel, Can´t stad the pain m.fl. men jag saknade Battleship Chains och kanske också Hippy Hippy Shake som ju blev GS mest kända låt genom filmen Cocktail.
När jag vandrade hemåt efter koncerten pingade det konstigt i öronen och folk som pratade hade väldigt konstiga röster, frågan är om jag fått i mig lite LSD eller om det bara var hörseln som fått en knäck igen.

När vi vaknade var klockan över åtta och frukosten väntade, en ganska bra frukost för att vara ett så kasst hotell, Gaismannen kvicknade till och när klockan var nio stod han ute på balkongen och tyckte att det här liknar ju Röda Torget, han började genast på bred Götebosska hålla tal till folket, Citat, "Kamrater, förenen eder i kampen mot kapitalismen, tänk på dom stackare som får lämna sina jobb på  Volvo, gå ifrån sina hus, sina gasolgrillar och sina 50 tums TV apparater som dom arbetat ihop till efter ett hårt jobb, där dom med svett och tårar slitit för att få ihop till alla saker som dom nu tvingas lämna ifrån sig för att storfinansens män ytterligare skall lägga på en centimeter på sina feta nackar" när han höll på som värst började folk nere på gatan att applådera och då vinkade Gaismannen lite sådär som Brezjnev gjorde från balkongen på Röda Torget, jag ramlade ur sängen av skratt.

Nu blev detta ett ganska långt inlägg, jag får skriva om hemresan imorgon, då handlar det om Eva/Barbro, drinkvagn och om Blinda Vietnameser

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0